A vizsgált energiacímkék negyedénél talált problémát az ITM

A fogyasztóvédelmi hatóság három hónapon keresztül ellenőrizte, hogy megfelelő energiahatékonysági címkéket helyeznek-e ki a hagyományos üzletek és online webshopok, végül  6000 vizsgált termék több mint negyedénél találtak problémát – számolt be az MTI az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleménye alapján.

A közlemény szerint az energiacímkézés az olykor borsos árú elektromos készülékek között válogató fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb eszköze. Az Állami Számvevőszék kérdőíves felmérése nemrégiben feltárta, hogy a vásárlók szinte kivétel nélkül ismerik az energiacímke fogalmát. A termékek energiahatékonysági jellemzői a válaszadók több mint négyötödének választását befolyásolták.

2021. márciusától a boltok csak az új szabályoknak megfelelő energiafogyasztást jelző címkéket helyezhetik el a készülékeken, ennek értelmében az „A” kategória vált a legmagasabb energiaosztállyá. Így például egy korábban A+++ mosogatógép az új rendszer szerint D kategóriának felel meg. A változás célja az volt, hogy a fogyasztók hasznos adatok, egyértelmű jelzésekalapján mérlegelhessenek. A MediaMarkt kutatása arra is rámutatott, hogy a háztartási gépek vásárlásakor az ár után az energiahatékonyság bizonyult a legfontosabb szempontnak  – írtuk korábbi cikkünkben.

A környezettudatos vásárlást is elősegítő tájékoztatással a termékek csomagolásában már tavaly november óta találkozhattak a vevők. Az új címkéket márciustól a boltokban és az online áruházakban is ki kell helyezni a háztartási mosogató-, mosó- és mosó-szárító gépek, a hűtőkészülékek és az elektronikus kijelzők (köztük a televíziók, monitorok) mellé.

A kormányhivatalok fogyasztóvédelmi szakemberei összesen 162 alkalommal vizsgálták az új energiacímkék meglétét, formai kialakítását, tartalmát, és a termékismertető adatlapokat. Egyes esetekben a címkéket és az adatlapokat az ezek alapjául szolgáló műszaki dokumentációkkal is egybevetették. Az ellenőrzött közel hatezerből 1633 készüléknél találtak hiányosságokat.

“A kollégák a hagyományos üzletek harmadát, a webáruházak kétharmadát érték mulasztáson. A boltokban inkább az elégtelen tartalmú vagy nem megfelelő formátumú (például fekete-fehér) címkék miatt volt szükség intézkedésre. Az energiacímkézés teljes hiányával jellemzően online shopokban találkoztunk. Szeptember elsejével az új kötelezettség a fényforrásokra is kiterjed. Decembertől pedig kizárólag új címkével ellátott mosogató-, mosó- és mosó-szárító gépeket, hűtőket és elektronikus kijelzőket tarthatnak kínálaton a kereskedők.” – tette hozzá Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár.

A hatóság az új energiacímkék kihelyezésére és az egyéb jogsértések megszüntetésére kötelezte a vállalkozásokat.

Címlapkép forrása: Freepik

Cikk forrása