Tavaly 7,1 gwh áramot töltöttünk autóinkba nyilvános elektromos töltőállomásokon

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) adatai szerint 183 településen működik nyilvános elektromos töltőállomás, a hazai töltőoszlopok száma 1 320 darab. 2020-ban 7,1 GWh áramot töltöttünk autóinkba nyilvános elektromos töltőállomásokon.

A MEKH folyamatosan nyomon követi az elektromobilitás fejlődését, mivel az elektromos autók használata a jövőben hatással lehet a villamosenergia-ellátás biztonságára. A Hivatal ezentúl minden évben közzéteszi a nyilvános és engedélyköteles elektromos töltőberendezés üzemeltetéssel kapcsolatos hazai e-mobilitás adatokat is.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 2020-ban 15 új engedélyt adott ki nyilvános elektromos töltőberendezés üzemeltetésére; 2017 óta összesen 37 ilyen engedély született. A MEKH adataiból kiderül, hogy a legtöbb elektromos töltőoszlop Budapesten üzemel, összesen 479 darab. A fővárost követi Győr 39, valamint Kecskemét és Székesfehérvár 37-37 darab töltővel.

A Hivatal adatbázisában az is szerepel, hogy mely településeken használták legtöbbet a töltőállomásokat. Budapesten 164 310 DC (egyenáramú) és 259 485 AC (váltóáramú) töltést végeztek a felhasználók 2020-ban. Az egész országban 259 96 DC és 448 583 AC töltés történt.

2020-ban 7,1 GWh energiát töltöttek fel az autósok a nyilvános elektromos töltőállomásokon. Ez nem a teljes mennyiség, amelyet hazánkban elektromos járművek töltésére használnak, mivel a háztartási és egyéb nem nyilvános töltésnél elfogyasztott energiamennyiség nem szerepel a statisztikában.

A 2019-es adatokhoz viszonyítva 25 százalékkal nőtt a töltések száma és 30 százalékkal a töltésekre fordított energia mennyisége. A töltőállomásokon lévő töltőoszlopok száma folyamatosan nő. Három éve 108 darab volt szerte az országban, 2019-ben 770 darab, tavaly pedig már 1320 nyilvános töltőoszlopnál tankolhattak villamos energiát az elektromos autót használók.

Az elektromos autózás növeli a villamosenergia-keresletet, de ennél jelentősebb lehet a csúcsidei igényekre, ezen keresztül az ellátásbiztonságra gyakorolt hatása. Az elektromos autók a jövőben szignifikánsan növelhetik a villamosenergia-csúcsigényeket, ugyanakkor a villanyautók megfelelő technikai, infrastrukturális és szabályozási háttér mellett növelhetik is a rendszerbiztonságot. Az elektrifikáció egyre nagyobb teret hódít a közlekedésben, köszönhetően az akkumulátoros energiatárolás fejlődésének és költségcsökkenésének. Az e-mobilitás jelentős potenciállal bír a közlekedési szektor károsanyag-kibocsátásának a csökkentésében.

A közúti közlekedésről szóló törvény alapján nyilvános elektromos töltőberendezés üzemeltetését és elektromobilitás szolgáltatásokat csak a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal jóváhagyásának birtokában lehet végezni. Engedélyköteles minden közterületen, közintézmény épülete mellett és közintézmény ügyfélparkolóiban, a közforgalmú üzemanyagtöltő-állomásokon, a közforgalom számára nyitott magánterületen, vagy nyilvános parkolóban üzemeltetett elektromos töltőberendezés. A háztartásokban és egyéb nem nyilvános helyeken, például munkahelyeken, az elektromos jármű töltése nem engedélyköteles tevékenység.

Cikk forrása