Európa több Kínán kívüli lítiumot bányászó országgal is jó kapcsolatot ápol, sőt az elmúlt évben a kontinensen belüli lelőhelyek feltérképezését is elkezdte. Nyersanyagforrás szempontjából tehát kezd egyre diverzifikáltabb lenni, ezzel együtt a lítium feldolgozóipar erősítését is elkezdte. Utóbbi területen egyelőre Kína továbbra is erősen jelen van, de Európa akár 2026-tól elkezdheti saját ritkaföldfém feldolgozását, mely segítséget nyújt az ázsiai országtól való függetlenedésben.
A villanyautózás kapcsán még mindig sokak fejében él az a tévhit, hogy az elektromos átállás akadálya, hogy nincs elég lítium a bolygónkon. Azon túl, hogy a lítiumion akkumulátorok mellett már más kémiák is a startvonalnál állnak, szerencsére a leggyakrabban használt akku alapanyagaiból is van elég, a gond inkább az, hogy a kitermelés és a feldolgozás nem tartott lépést az igények növekedésével.
Ez most végre Európában is változásnak indult.
Egy lépés az önellátás felé
A bányászat kapcsán jó hír, hogy bár jelenleg pár jól körülhatárolható régióból érkezik a lítium jelentős része, nem egyetlen országtól függ az egész iparág, ráadásul mind Ausztrália, mind Dél-Amerika jó kereskedelmi viszonyt ápol Európával. Ennél is jobb hír, hogy már kontinensünkön is megindult a lítium készletek feltérképezése, és például a Rajna völgyében is hamarosan megkezdődhet a kitermelés a Vulcan Energy zero carbon névre keresztelt széndioxid mentes, és víztakarékos technológiájával a kitermelés, amely évi több millió villanyautóhoz elég alapanyagot állíthat elő.
Ám a bányászat csak egy része az egyenletnek, a nagyobb gond az, hogy a világ lítium finomítóinak nagy része Kínában található, és Európa is innen importálja az értékes alapanyag 80 százalékát.
A luxemburgi Livista Energy most engedélyezett új projektje lehet az első európai lítiumfeldolgozó, amely változtathat ezen a helyzeten. A cég a német Emden városának közelében fogja felépíteni a létesítményt, amely évi 850 ezer autóhoz elég akkumulátor-minőségű lítiumot lesz képes előállítani, de igény esetén megduplázható lesz a kapacitása.
A feldolgozó 2026-ban léphet működésbe, és évi 30 ezer tonna lítium-hidroxidot, illetve 10 ezer tonna lítium-karbonátot lesz képes előállítani – a lítium ezt a két feldolgozott formáját használja az akkumulátoripar. A források szempontjából mindenevőre tervezik az üzemet, így az képes lesz a kristályos formátumú spodumen, vagy a nedves halmazállapotú brine (sűrű sós víz) fogadására, illetve a használt akkumulátorokból kinyert lítium-szulfát és lítium-karbonát feldolgozására is.
A helyszínválasztást a kikötők közelsége és a rendelkezésre álló nagy mennyiségű zöld energia is befolyásolta a cég közleménye szerint.
Címlapkép: Getty Images