Európa LNG-importkapacitása 50 milliárd köbméterrel bővül 2023 végéig

A minél nagyobb energiafüggetlenedés érdekében Európa az LNG-re támaszkodik nagy mértékben. Emiatt is dönt szinte minden tengerparti ország LNG terminálok építése-, illetve úszótároló és újragázosítási egységek (FSRU-k) beszerzése mellett. Idén szeptember és 2023 októbere között várhatóan 49,55 milliárd köbméternek (tavalyi orosz földgáz import 1/3-nak) megfelelő új LNG-importkapacitás létesül majd kontinensünkön.

Európa terve, hogy az ukrajnai inváziót követően kiváltsa az orosz vezetékes földgázimportot, arra késztette a régiót, hogy jelentősen bővítse LNG-importkapacitását. A folyamat felgyorsítása érdekében úszótároló és újragázosítási egységek (FSRU-k) beszerzése mellett döntött a kontinens, hogy minél gyorsabban kiépítse LNG-importkapacitását.

Az Energy Intelligence számításai szerint 2022 szeptemberétől 2023 októberéig az FSRU-k évi 36,44 millió tonnával, azaz évi 49,55 milliárd köbméterrel egyenértékű új LNG-importkapacitást biztosítanak Európának. Összehasonlításképpen ez még mindig eltörpül az EU 2021-ben importált összesen 155 milliárd köbméter orosz vezetékes gáz mellett, de ezt ellensúlyozni fogja az egyéb importált vezetékes szállítások növekedése, a megújuló kapacitások bővülése és a gázkereslet csökkenése.

 

Németország

Németország, Európa legnagyobb orosz gázimportőre, 2023 végéig legfeljebb öt FSRU-t telepít, ami mintegy 16,2 millió tonna/év, azaz 22 Bcm/év új importkapacitásnak felel meg. Ez várhatóan az ország 2021-ben mintegy 46 milliárd köbmétert kitevő orosz vezetékes gázimportjának nagy részét – de nem az egészet – kiváltja majd. A Németország által beszerzett öt FSRU közül kettő decemberben kezdi meg működését: a 3,7 millió tonna/év kapacitású Brunsbuttel FSRU, amelyet a német RWE közműszolgáltató üzemeltet, és a 3,3 millió tonna/év kapacitású Lubmin FSRU, amelyet a Deutsche Regas fejlesztett ki.

A Brunsbuttel terminál december végén kapja meg az Abu Dhabi National Oil Co. üzembe helyező rakományát, miután a múlt héten megállapodást írt alá az RWE-vel. A felek egy többéves németországi LNG-szállítási megállapodásról szóló egyetértési nyilatkozatot is aláírtak. Eközben a francia TotalEnergies biztosítja a Lubmin terminálhoz az FSRU-t, és várhatóan a projekt üzemeltetését és ellátását is vállalja. A fejlesztő Deutsche Regas közölte, hogy már dolgozik a projekt 2023 decemberében kezdődő második szakaszán, amely egy második FSRU telepítésével további 7 milliárd m3/év kapacitással bővítené a projektet.

A tervek szerint további két FSRU-t állítanak üzembe az északnyugat-németországi Wilhelmshaven kikötőjében, valószínűleg 2023 folyamán. Az elsőt a német Uniper közműszolgáltató fogja üzemeltetni 5,5 millió tonna/év kapacitással, amely várhatóan az idei tél végén kezdi meg működését. Egy másik, évi 3,7 millió tonna kapacitású FSRU-t a belga Tree Energy Solutions (TES), az E.On közüzemi szolgáltató és a francia Engie fejleszt, és a tervek szerint 2023 októberében kezdi meg működését. Az FSRU LNG-ellátásának egy részéért a francia közműszolgáltató felel majd, és a TES mellett az üzemeltetője is lesz.

Az Uniper és az RWE a német szövetségi kormány megbízásából bérelte az FSRU-kat, és a társszolgáltató EnBW-vel együtt megállapodtak a terminálok 2024. március 31-ig történő teljes kihasználásáról. Ettől függetlenül új, magántulajdonban lévő LNG-projektek üzembe helyezése várható, köztük a 9 millió tonna/év szárazföldi Stade LNG-projekt.

 

Olaszország

Olaszország, Európa második legnagyobb orosz vezetékes gázimportőre, további 7,4 millió tonna/év mennyiséggel tervezi bővíteni az ország meglévő, 10,9 millió tonna/év LNG-importkapacitását. A Snam olasz gázhálózat-üzemeltető idén három FSRU-t vásárolt, kettőt a bermudai székhelyű Golar hajótulajdonostól, egyet pedig a norvég BW LNG hajótulajdonostól.

A 350 millió dolláros, 3,7 millió tonna/év kapacitású Golar Tundra várhatóan 2023 tavaszán kezdi meg működését a Livorno melletti Pombino LNG telephelyen. A másik Golar hajó, a Golar Arctic a szardíniai Portovesme importprojektet fogja kiszolgálni, de az átalakítása várhatóan körülbelül két évig tart.

A 3,7 millió tonna/év kapacitású BW Singapore az északkelet-olaszországi Ravennában lesz telepítve, amint jelenlegi bérleti szerződése 2023 novemberében lejár. A Snam szerint a működés 2024 harmadik negyedévében kezdődhet meg, amint a hatósági jóváhagyások és a gázhálózathoz való csatlakozás megtörténik.

 

Nyugat-Európa

Máshol Európában a hollandiai Eemshaven importterminál évi 5,9 millió tonnával szeptemberben kezdte meg működését, és már nyolc LNG-szállítmányt fogadott. A terminált a holland Gasunie hálózatüzemeltető üzemelteti, és a Golar Igloo és az Eemshaven LNG FSRU hajókból áll, amelyeket a vállalat öt évre bérelt a belga Exmar hajótulajdonostól. Az Eemshaven importkapacitását a Shell, az Engie és a cseh közműszolgáltató CEZ már teljesen lefoglalta.

Franciaországban a Total szintén Le Havre kikötőjében telepíti Cape Anne FSRU-ját (4 Bcm/év), amely várhatóan 2023 szeptemberében lesz üzemképes. Franciaországnak már négy működő LNG-importterminálja van, amelyek teljes importkapacitása 25,6 millió tonna/év, ami Spanyolország és az Egyesült Királyság után Európa harmadik legnagyobb importkapacitása.

 

Baltikum, Délkelet-Európa

A Balti-tengeren Finnország és Észtország közösen fejleszt egy FSRU importterminált mindkét ország ellátására, amelyet a tervek szerint a Finnország déli partjainál lévő Inkoo kikötőjében helyeznek üzembe az idei téli időszakra. Az ide importált LNG-t a kétirányú, évi 2,6 milliárd m3 -es Balticconnector vezetéken keresztül küldik majd bármelyik országba. Az üzemeltető Gasgrid Finland májusban 10 éves bérleti szerződést írt alá az amerikai Excelerate Energyvel a 3,7 millió tonna/év kapacitású Exemplarra, amely a spanyolországi Ferrol kikötőjében átalakítás alatt áll.

Délkelet-Európában, egy olyan régióban, amely rendkívül függ az orosz vezetékes gázimporttól, Horvátország azt tervezi, hogy megduplázza a Krk FSRU újragázosítási kapacitását 6,1 milliárd m3/évre. A bővítés befejezésének ütemezése nem ismert.

Görögországban a régóta tervezett 4 millió tonna/év kapacitású Alexandroupolis FSRU várhatóan 2023 végére indul be északkeleten, kiegészítve az ország meglévő, 5,1 millió tonna/év kapacitású, Athén közelében található Revithoussa importterminálját. Az Alexandroupolis várhatóan az Interconnector Bulgária-Görögország vezetéken keresztül fogja ellátni Bulgáriát, amely október 1-jén kezdte meg működését, miután a bolgár Bulgargaz lefoglalta a terminál évi 1 milliárd köbméternyi kapacitását a következő 10 évre.

Az EU-n kívüli Albániában is lesz egy FSRU az Adriai-tengerre tervezett Vlora LNG-terminálon, miután az Excelerate, a Snam és az albán Albgaz között megállapodás született a terminált az albán hálózattal összekötő gázinfrastruktúra fejlesztéséről. Júliusban az Excelerate szándéknyilatkozatot írt alá a bolgár Overgas vállalattal is, hogy 10 éven keresztül évi 1 milliárd köbméter újragázosított LNG-t szállít az albán terminálból.

 

 

Címlapkép: Unsplash

Cikk forrása

iratkozzon fel hírlevelünkre!

Csatlakozzon hírlevelünkhöz, és maradjon naprakész a zöld energiaforrások és fenntartható energia beszerzés legfrissebb híreivel! Fedezze fel velünk a jövő energia megoldásait, és legyen részese a zöld átmenet izgalmas fejleményeinek. Iratkozzon fel most, hogy elsőként értesüljön a legújabb innovációkról és lehetőségekről!