Az energiatárólásokat kínáló skót cég, a Gravitricity Angliában tervezi megépíteni a világ első föld alatti hidrogén tárolóját. Az egység 6 méter átmérőjű és 365 méter mély lenne, mely 100 tonna sűrített hidrogént (3,33 GWh energia) képest eltárolni. A vállalat elsődlegesen ipari felhasználóknak és logisztikai cégeknek kínálja a megoldást.
A Gravitricity, a hosszú távú energiatárolási megoldásokban utazó skót cég idén januárban egyetértési megállapodást írt alá a VSL Systems UK építőipari vállalattal, hogy közösen megvalósítsák a Gravitricity technológiáján alapuló első, demonstrációs célú földalatti hidrogéntárolót. A vállalat a PV Magazinnak elmondta, hogy az általuk tervezett első tárolókkal az ipari felhasználók és a teherfuvarozók igényeit fogják kielégíteni, így a rendszereket valószínűleg ipari telephelyeken fogják elhelyezni.
A skót cég FlexiStore kódnevű koncepciója egy erre a célra kialakított, 6 méter átmérőjű, és 365 méter mélységű „acélbetétes” földalatti aknát jelent, amely 220 bar nyomáson akár 100 tonna sűrített hidrogént – mintegy 3,33 GWh energiát – is képes tárolni. A jelenlegi sókavernás tárolási megoldások nem elég rugalmasak, mivel azok csak olyan helyszíneken alkalmazhatóak, ahol rendelkezésre áll megfelelő sóréteg, a FlexiStore rendszer azonban a megújuló energiát hasznosító létesítmények közelében is telepíthető, ahol a zöldhidrogén tárolása a hálózat kiegyenlítő szolgáltatását is elősegítheti.
A Gravitricity szerint egyetlen FlexiStore egy 460 MW-os szélerőműparkot tudna kiszolgálni, és 1000 egység fedezné az Egyesült Királyság 2050-re prognosztizált hidrogéntárolási igényének negyedét.
Az edinburgh-i székhelyű cég most a VSL-lel együtt forrásokat keres az első nagyszabású demonstrációs projektjük megépítéséhez az Egyesült Királyságban. Ha ez sikerrel jár, a tervek szerint országszerte több száz, kifejezetten erre a célra épített zöldhidrogénes FlexiStore-t szeretnének építeni.
Charlie Blair, a Gravitricity ügyvezető igazgatója egy skóciai üzleti lapnak nyilatkozva elmondta, hogy szerinte a zöld hidrogén a jövő létfontosságú anyaga lesz az iparnak és teherszállításnak azokon a területein, ahol a villamosítás megvalósítása nem reális, vagy ahol már most is szürke hidrogént használnak.
„Az erre a célra kifejlesztett, bélelt aknák jelentik a legbiztonságosabb és legolcsóbb módját annak, hogy nagy mennyiségű hidrogént tudjunk tárolni ott, ahol szükség van rá. A hidrogént nehéz szállítani, ezért van értelme a hidrogéntároló rendszereket a megújuló energiaforrások – amelyek zöld hidrogént tudnak előállítani – és a potenciális felhasználók közelében elhelyezni” – tete hozzá Blair.
Jelenleg a fő tárolási módszereket a sókavernák és a föld feletti tartályok jelentik. A sókavernák könnyen skálázhatóak, de földrajzi szempontból kevés rugalmasságot kínálnak, csak bizonyos helyeken megvalósíthatóak, a felszínen épített rendszerek viszont túl kevés tárolási kapacitást kínálnak.
„Úgy véljük, hogy van egy optimális megoldásunk erre a problémára, amely biztonságos és megfizethető módon lehet képes kielégíteni a növekvő hidrogéngazdaság igényeit.”
Címlapkép: Gravitricity