Európában elsőként Franciaország tiltotta a be a fosszilis tüzelőanyagot reklámozását. Egyedül csak a földgáz élvez kivételt jövő év júniusáig. A Greenpeace nincs megelégedve a tiltással és az időzítéssel sem.
A francia elnök Európában elsőként tiltotta be a fosszilis tüzelőanyagok reklámozását. A tervek szerint a rendelet minden kőolajból készült energiatermékre, a szénbányászat égetéséből származó energiára és a hidrogéntartalmú szénhidrogénekre vonatkozik majd, de 2023 júniusáig kivételt képez a földgáz.
Franciaországban a kőolajból készült energiatermékeket, a szénbányászat égetéséből származó energiát és a hidrogéntartalmú szénhidrogént már nem lehet reklámozni. A földgáz reklámozása egyelőre még engedélyezett, de jövő év júniusától már az is az új szabályok hatálya alá kerül. A döntésre azt követően került sor, hogy kampányolók, köztük a Greenpeace és 20 másik szervezet környezetvédelmi aggályok miatt felszólították az EU-t a tilalom visszavonására.
Az amerikai székhelyű Climate Accountability Institute arról számolt be, hogy a fosszilis tüzelőanyagokat gyártó vállalatok a legnagyobb szén-dioxid-kibocsátók közé tartoznak, és milliós profitot termelnek a szén és a földgáz értékesítésének reklámozásával.
Emmanuel Macron (energyvoice)
Már többször felszólítottak ilyen tilalom bevezetésére, és tavaly a Greenpeace 20 másik környezetvédelmi szervezettel együtt követelte az Európai Uniótól a fosszilis tüzelőanyagok reklámozásának betiltását. Ezt a reklámtilalmat a parlament által 2021 augusztusában elfogadott klímatörvény tartalmazta, amelynek célja szigorúbb szabályozások bevezetése az energiafogyasztás csökkentése és a megújuló energiaforrások népszerűsítése érdekében.
A pénzügyi befektetések és a kommunikációval kapcsolatos szponzorálás nem tartozik a tilalom hatálya alá, ezért továbbra is legálisak. Ugyanúgy, ahogy a dekarbonizált hidrogén, a legalább 50%-ban megújuló energiát tartalmazó és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére vonatkozó kritériumoknak megfelelő üzemanyagok, valamint az 50%-ban biogázt tartalmazó gázellátás reklámozása.
Az új törvény megszegése 20 000-100 000 eurós bírságot vonhat maga után, és a visszaesőknek ennek kétszeresét kell fizetniük.
A Greenpeace nagyon nem örül
A környezetvédő aktivisták dühösek Macronra, azt állítva, hogy a tilalom szerintük nem elégséges a válság megoldásához, és rossz az időzítés is, amikor épp megélhetési válsággal néz szembe az ország.
Az első javaslat még az 2019-es éghajlat-változási kongresszuson merült fel, hogy tiltsák be az olajtársaságok mindenféle reklámját. A kritikusok azonban azzal érvelnek, hogy ezek a mostani tervek még mindig hagynak némi mozgásteret a fosszilis vállalatoknak, és hogy pont nem erre lenne szükség.
A Greenpeace France tweetjeiben nem rejtette véka alá véleményét: “Mindenhol azt olvashatjátok, hogy a fosszilis tüzelőanyagok reklámozása mostantól tilos, de ez nem igaz!”
“Gyakran látja az olaj, a szén vagy a szénhidrogén reklámjait? Ugye nem? Nos, ez az, aminek a betiltásával a kormány büszkélkedik. Ez jót tesz az éghajlatnak!”
“A gázreklámok továbbra is folytatódhatnak, a mecenatúra, a szponzorálás, az intézményi kommunikáció és a fosszilis termékek pénzügyi reklámozása továbbra is engedélyezett”.
François Chartier, a Greenpeace olajkampányért felelős munkatársa szintén politikai zöldítéssel vádolta Macront.
Szerinte ez a törvény nem fog változást hozni, és szimplán csak arról van szó, hogy a francia elnök “tisztára mossa az imázsát”.
Címlapkép: Unsplash