Sok vita van arról, hogy az elektromos autók nem sokkal környezetbarátabbak a hagyományos autókkal szemben, például az akkumulátor előállítása miatt. Azonban a világ legnagyobb lítiumbányája jó példa arra, hogy nemcsak az előállított termék, de az előállító is egyre zöldebb lesz. A Pilbara Minerals vállalat az évvégére 6 MW-os napelem parkot létesít majd, ezzel is csökkentve a károsanyag-kibocsátását. Az ausztrál Pilgangoora-i bánya 3,8 millió liter dízelt vált ki és 9900 tonnával csökkenti a szén-dioxid kibocsátását.
A világ egyik legnagyobb lítiumbányászattal foglalkozó cége, a Pilbara Minerals várakozásai szerint a Nyugat-Ausztráliában található Pilgangoora-i bányájuk közelében még az idén megkezdi működését egy új 6 MW-os naperőmű, melynek segítségével fontos lépést tesznek az ausztrál lítiumbányászat teljes dekarbonizációjának irányába. Az elektromos autókat gyakran éri az a kritika, hogy az akkumulátoraik előállítása jelentős mennyiségű szén-dioxid kibocsátásával jár, így igazából nem is jobbak a hagyományos autóknál. Ez utóbbi állítás teljesen elrugaszkodik a valóság talajától, ráadásul nincs kőbe vésve az egységnyi akkumulátorkapacitás előállításához kapcsolódó kibocsátás mennyisége sem, mert az könnyen lentebb szorítható a megfelelő intézkedésekkel, amelyeket az érintett cégek meg is tesznek, mint a mellékelt ábra is mutatja.
Az energiatermelésben utazó Pacific Energy néhány hónapja kezdte meg az erőmű építését, hogy segítsen a bányavállalat Pilgangoora projektjének áramellátásában, amely Perth-től mintegy 1400 km-re északra található.
A Pilbara arra számít, hogy a napenergia segítségével kezdetben mintegy 3,8 millió liter dízel felhasználását tudják majd kiváltani, és évente 9900 tonnával csökkentik a szén-dioxid–kibocsátásukat, miközben növelik a lítiumtermelést, hogy kielégítsék az elektromos járművek gyártóinak növekvő keresletét.
A létesítmény a Pilbara bányászati régió egyre növekvő számú naperőművéhez fog csatlakozni, köztük a Fortescue Metals két vasércprojektjét is ellátó 60 MW-os Chichester napelemparkhoz, illetve a Rio Tinto új vasércbányáját kiszolgáló 34 MW-os Gudai-Darri naperőműhöz.
A Pilangoora a világ egyik legnagyobb lítiumlelőhelye, éppen ezért stratégiai jelentőségűnek számít az akkumulátorok globális ellátási láncában.
A lítium iránti erős keresletnek, és a nemzetközi piacokon tapasztalható áremelkedésnek köszönhetően a Pilbara Minerals története során először idén tudott nyereséget termelni, ami lehetővé teszi számukra a bánya bővítését: Dale Henderson vezérigazgató szerint a vállalat most további 100 000 tonnával, évi 640 000-680 000 tonnára kívánja növelni a termelését.
A Pacific Energy-vel kötött szerződés értelmében a Pilbara Minerals 15 éven keresztül fogja megvásárolni a naperőmű termelését, amelyet később valószínűleg tovább fognak bővíteni, és akkumulátorokkal is kiegészítik majd.
Címlapkép: Unsplash