A Vörös-tengeri konfliktus tovább fajult a nyugati ellentámadások után. A légicsapásokkal tűzdelt régió, így nagy kockázatot rejt magában, mely a szállítmányozó és energiaipari cégek áruforgalmában változásokat idéz elő. Ennek egyik jele, hogy a Shell felfüggeszti olajszállítmányait a régióban. A globális olajkereskedelem 12%-a a Vörös-tengeren történik, így a szektor egyik legnagyobb szereplőjének mostani lépése felboríthatja a kereskedelmi berendezkedést.
A Shell felfüggeszti a Vörös-tengeri szállításokat a jemeni húszi lázadók elleni támadásokat követő eszkaláció miatt, az egyik legnagyobb supermajor olajcég döntése komoly hatással lehet a globális olajkereskedelemre – tudósított a The Wall Street Journal.
A globális olajkereskedelmet érintő jelentős fejlemény, hogy
A SHELL LEÁLLÍTOTTA A VÖRÖS-TENGEREN KERESZTÜL TÖRTÉNŐ ÖSSZES SZÁLLÍTMÁNYÁT.
Ez a döntés a jemeni húszi lázadók elleni amerikai légicsapásokat követő megnövekedett kockázatok közepette született.
Az Iránnal szövetséges húszik elleni csapások a milícia agresszív fellépésére való válaszreakciók voltak az amerika és a brit felek részéről: a militáns csoport december elejétől kezdve számos rakétát és drónt lőtt ki a Vörös-tenger és a Bab el-Mandeb-szoros közelében áthaladó kereskedelmi hajókra, ezeket a támadásokat a Gázai övezetben végrehajtott izraeli offenzíva megtorlásaként magyarázták.
A Vörös-tenger stratégiai jelentőségét mutatja, hogy
A VILÁG TENGERI OLAJKERESKEDELMÉNEK MINTEGY 12 SZÁZALÉKA BONYOLÓDIK ITT LE;
békeidőben az Irán által kontrollált Hormuzi szorosnál naponta akár 25 millió hordós olajforgalom zajlik, míg a húszi lázadók által sakkban tartott Szuezi-csatornán napi 6 millió hordó olaj halad át. A konfliktus okozta zavarok messzemenő következményekkel járhatnak a globális energiaellátási láncokra nézve.
A Shell döntését megelőzte egy incidens a múlt hónapbból, amikor a vállalat által indiai repülőgép-üzemanyag szállítására bérelt tartályhajót vett célba egy drón. Bár a Shell tartózkodott attól, hogy kommentálja mind a Vörös-tengeren való áthaladás felfüggesztését, mind a bérelt tartályhajó elleni támadást, a WSJ értesülései szerint a potenciális környezeti katasztrófák elkerülése és a legénység biztonsága miatti aggodalmak késztették erre az elővigyázatossági intézkedésre az egyik legnagyobb supermajor olajcéget.
A brit olajipari nagyvállalat nincs egyedül óvatos álláspontjával: a globális hajózás más kiemelkedő szereplői, köztük a BP és a Maersk is bejelentették, hogy szüneteltetik a szállításokat ezen a kulcsfontosságú tengeri útvonalon. Ugyancsak friss fejlemény a legjelentősebb LNG-exportőr Katarral kapcsolatban, hogy a közel-keleti ország leállította az LNG-tartályhajók közlekedését a Vörös-tengert és az Ádeni-öblöt összekötő Bab el-Mandeb-szoros közelében.
Címlapkép: Getty Images
Cikk forrása