Az EU októberben vezeti be a szén-dioxid-határadóját, a világon elsőként. A lépésre azért volt szükség, hogy a blokkon belül működő feldolgozóipari vállalatok továbbra is versenyben legyen az EU-n kívüli termelő vállalatokkal, akikre nem vonatkoznak CO2 kvóták. Jövő hónaptól tehát, minden importőrnek meg kell adnia az Unió területén értékesített termékek károsanyag-kibocsátását, amelyből majd az európai hatoságok adót vetnek ki.
Az Európai Unió a jövő hónapban bevezeti a világ első szén-dioxid-határadóját. Ennek első szakaszában az importőröknek be kell jelenteniük az Európában értékesített termékek CO2-kibocsátását.
Az Európai Unió a jövő hónapban bevezeti a világ első szén-dioxid-határadóját. Ennek első szakaszában az importőröknek be kell jelenteniük az Európában értékesített termékek CO2-kibocsátását.
Az új rendszer elsődleges célja, hogy megóvja az uniós iparágakat a magasabb szennyezési szintekkel rendelkező külföldi versenytársak támasztotta, sokszor igazságtalan versennyel szemben. A tervek szerint 2026-ra az EU-ba irányuló importra olyan CO2-díjat vetnek ki, amely megegyezik az európai vállalatok által jelenleg, az európai szén-dioxid-piacon fizetett díjjal.
Az előrejelzések szerint az új CO2-adó elsősorban olyan országokat érint majd leginkább, mint Törökország, Ukrajna, Kína és Oroszország, a nagy exportvolumenük miatt (igaz, az EU és Oroszország közötti kereskedelem az ukrajnai konfliktust követően jelentősen visszaesett).
Októbertől, a CO2-adó kísérleti szakaszában az acél-, cement-, alumínium-, villamosenergia-, műtrágya- és hidrogénipari termékeket az EU-ba importáló vállalatoknak be kell jelenteniük ezek előállításával kapcsolatos kibocsátási számokat.
A JELENTÉSTÉTELT ELMULASZTÓ VÁLLALATOKRA TONNÁNKÉNT AKÁR 50 EURÓS CO2-BÍRSÁG IS KISZABHATÓ.
2026-tól kezdve az EU-ba importált árukra CO2-díjat kell majd fizetni, azonban az olyan országokból érkező behozatalra azonban, amelyek CO2-ára megegyezik az uniós CO2-árral, nem vonatkozik ez a határvám.
Brüsszel azt reméli, hogy ez a határadó Európa piaci erejét kihasználva arra ösztönözheti a külföldi vállalatokat, hogy a CO2-díj megfizetésének elkerülése érdekében csökkentsék a kibocsátást.
Címlapkép: Getty Images