Az elmúlt egy évben megtapasztalhattuk mennyire törékeny lehet az energia piac. A Nature Sustainability lapban megjelent kutatás rávilágított egy újabb lehetséges gyenge pontra. Katar egyetlen LNG kikötőjéből a világ folyékony földgáz ellátásának több, mint 20%-a kerül ki. A területen egy esetleges vízi olajszennyezés nemcsak a helyi sótalanító üzemekben bénítaná le, de a tanker hajókat is, amely a globális földgáz ellátási láncokra is nagy hatással lenne.
A London méretének háromszorosát kitevő tengeri terület rejti magában a legnagyobb kockázatot az olajszennyezés szempontjából, ami helyi és globális szinten is pusztító következményekkel járhat. Az elmúlt évben a világ energiapiaca rendkívül változékony volt. Az átlagosnál melegebb európai tél segített elkerülni az idei gázválságot, de a következő télre vonatkozó előrejelzések bizonytalanok, mivel az instabilitás továbbra is fennáll. A világ cseppfolyósított földgáz exportjának több mint 20%-a egyetlen katari kikötőből származik.
A Nature Sustainability című szaklapban megjelent új tanulmány, amelyet a Louvaini Egyetem, a Dél-kaliforniai Egyetem (USC) Viterbi School of Engineering és a Katari Környezetvédelmi és Energiakutató Intézet kutatócsoportja készített, pontosan meghatározza a szerzők által nagyfokú sebezhetőségű zónának nevezett területet. Itt egy esetleges olajszennyezés miatt a folyékony földgázt exportáló létesítmények és a tengerparti sótalanító üzemek több napra teljesen leállhatnak. Olajszennyezés esetén a tartályhajók nem tudnak áthajózni a sűrű olajfoltokon. Továbbá, a tengervíz bevitelére épülő sótalanító üzemek nem tudnak normális működést végezni egy erősen szennyezett vízforrás mellett.
Ez a leállás fennakadást okozhat a globális gázellátásban, és példátlan vízhiányt okozhat a Katari-félsziget lakói számára, miközben egyúttal veszélyeztetné a megfékezési erőfeszítéseket
– írja cikkében az ENN.com.
Egy ilyen sebezhetőség tudatosítása elengedhetetlen, teszik hozzá a kutatók. Katar exportkapacitása a következő öt évben várhatóan mintegy 64%-kal fog növekedni. Így ez a kulcsfontosságú kikötő továbbra is a globális energiaellátási lánc kulcsfontosságú forrópontja lesz.
A kutatók azt is megjegyzik, hogy az Öbölben bekövetkező tartályhajó-balesetek növekvő száma további aggodalomra ad okot, különösen azzal kapcsolatban, hogy az ilyen balesetek hogyan befolyásolhatják a kritikus part menti infrastruktúrákat, amelyek a bolygó számára létfontosságú energiaforrást exportálnak. Ezek biztosítják ugyanis a sótalanított víz biztonságát a világ egyik legszárazabb éghajlatú országában.
Címlapkép: Unsplash