Általában közel a természethez, nyugodt helyeken kapnak munkát az elektromos és hibrid autók kiszolgált áramtárolói. A teljesen használhatatlanokat pedig környezetbarát módon elbontják.
Két japán vállalat példáján keresztül bemutatjuk, hogy mi lesz a kiszolgált, elbontott vagy a balesetben megsérült autóakkumulátorok sorsa. A probléma nem újkeletű, de szerencsére a cégek ezen a téren is felvonultatnak megoldásokat. Így a környezetszennyező autóalkatrészek, nem a szomszédos MÉH (Melléktermék És Hulladékfeldolgozó) telepre kerülnek.
Mielőtt belevágnánk, kis kitekintés, hogy az akkuk újrahasznosítása miként történhet: itt olvashat a témában.
A Toyota 1977-ben mutatta be az első hibrid tanulmányát. Az első megvásárolható hibdridjük pedig 1997-ben került a piacra. Azóta szó szerint millió számra készülnek a kettős üzemű autók. Ezért a Toyota már korábban elkezdett a régi áramtárolók utóéletéről gondoskodni.
Sokáig nikkel-metálhidrid (NiMH) rendszerű akkukat használtak. Mint kiderült, a garancia lejárta után van élet a márkaszervizeken kívül is, ugyanis független specialisták ráálltak a hibridek és az akkuk javítására. Ami megnyugtató, hogy a modulok egész baráti áron cserélhetők. A leglényegesebb: a garancia időn túl is jól működnek.
Francia kapcsolat
Európában a fém feldolgozással 1981 óta foglalkozó SNAM-mal, azaz a Société Nouvelle d’Affinage des Métaux-val áll szerződésben a Toyota. Bedolgozik még nekik a belga Unicore is. A japánokkal együtt ők gondoskodnak arról, hogy a szervizekben fellelhető rossz áramtárolókat biztonságosan tárolják, majd elszállítsák. A rendszer jól működik, mert az Európában keletkezett akkuk 90 százalékát ártalmatlanítják.
A természet lágy ölén
A Toyota amerikai képviselete jól népszerűsíti a Camry akkujainak az utóéletét. A nyugdíjas éveket egy alapos vizsgálat előzi meg. Azok az akkuk, amelyek valamilyen szinten működnek, ezeknek egy része a Yellowstone parkba került. A feladatuk, hogy tárolják a napelemekből származó tiszta áramot. Ezért a zöld energiát, más napszakokban is tudják használni. A Yellowstone projekt 2015-ben indult és 208 Camry akkut használ.
Ez azzal az előnnyel is jár, hogy mellőzhetik a dízelgenerátorokat. A másik plusz pont, hogy a szénlábnyomot még jobban lentebb tudják vinni, mert a gázolajat szállító teherautóknak már nem kell bejárniuk a világhírű nemzeti parkba.
Európai turné
Az átlagember fejében a hibrid hajtás egyenlővé vált a Toyotával. A Honda ebben a témában viszont mindig ott loholt a világ egyik legnagyobb gyárának a nyomában. Európában a Honda szintén a SNAM-mal működik együtt, a szerződést 2013-ban kötötték. Azért vált megkerülhetetlenné a gall vállalat, mert ők 1990-től foglalkoznak a fejlettebb technikával készült akkuk bontásával, feldolgozásával és a bennük lévő fémek kinyerésével. Ez persze zártan, teljesen környezetbarát módon történik.
A Honda 22 európai országból gyűjti be a hibridjeiből és az elektromos autóiból származó akkumulátorokat. A folyamat hasonló a Toyotánál használttal. Ha a szervizben megjelenik egy akku, akkor ezt jelzik a SNAM online rendszerében, majd a franciák 15 munkanapon belül, biztonságosan elszállítják.
Első körben átvizsgálják a beérkezett akkukat. Innen kétfele ágazik az út, a használhatókat itt is zöld forrásból származó áram tárolására használják. Így segítvén különféle ágazatok, cégek és az ipar zöldülését.
A másik irányt a szétszerelést jelenti, amit víz alapú technológiával történő semlegesítés követ. A végterméke a folyamatnak a kinyert drága és ritka fémek, amelyek újra felhasználhatók.
A német vonal
A Volkswagen volt az az autógyár, amely az elsők között kötelezte el magát az elektromos hajtás mellett. Mivel tavaly már 333700 tisztán villanyautót szállítottak le, ezért illő, hogy ők is foglalkozzanak a balesetek, műszaki hibák és más okok miatt a szervizbe kerülő akkuk semlegesítésével.
Címlapkép: Unsplash