A közeljövőben 70 helyszínen 220 töltőoszloppal bővül a magyarországi nagyteljesítményű (legalább 150 kW-os) villanyautó-töltőhálózat – tudtuk meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) sajtóközleményéből.
Magyarországon jelenleg mintegy 30 ultragyors, legalább 150 kW teljesítményű töltőből vehetnek fel üzemanyagot az elektromos autók, legalábbis az egyelőre zártkörű Tesla Supercharger hálózatot nem számítva, amely 8 helyszínen több mint 80 töltőoszlopot jelent a teslásoknak.
Hamarosan a meglévő infrastruktúra jelentős bővülése könnyíti meg a hosszabb utazásokat a villanyautósok számára, mivel három vállalati kezdeményezésű projektben mintegy 70 helyszínen épül ki további 220 korszerű töltőpont. Ezen kívül a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 165 e-töltőállomást telepíthetnek a földi kiszolgáló járművek, a reptéri személyzet és vállalkozások számára.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) polgári-katonai kettős célú és alternatív üzemanyagokat érintő közlekedési projektjavaslatairól a tervezettnél korábban hozták meg a támogatási döntéseket. Magyarország a lengyelekkel holtversenyben a legtöbb nyertes pályázattal büszkélkedhet, öt hazai fejlesztési terv valósulhat meg, összesen több mint 11 milliárd forint értékben. Közülük négy a tiszta és csendes elektromos autózás további térnyerését segíti elő az ultragyors töltőhálózat bővítésével és a fővárosi repülőtér belső töltőinfrastruktúrájának kiépítésével.
Az Európai Bizottság tavaly szeptemberben tette közzé a CEF2 első közlekedési felhívását az új uniós ciklusban. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) javaslata alapján Magyarország tizenhét projekthez kért összesen közel 110 milliárd forint támogatást. Az eredetileg nyárra ütemezett döntéshozatalt a polgári-katonai kettős célú mobilitási és a környezetkímélő alternatív üzemanyagok szélesebb körű használatára ösztönző projektjavaslatok esetében előbbre hozták. A tegnap véglegesített támogatási listák alapján a harminchét nyertes elképzelés között öt magyar fejlesztési terv is helyet kapott.
A benyújtott pályázatok alapján a MOL 20 helyszínen összesen 56 db 150 kW teljesítményű töltőoszlopot, valamint 2 helyszínen 2 darab 350 kW teljesítményű tehergépjármű töltésére alkalmas töltőberendezést tervez telepíteni, az E.ON szintén 20 helyszínen összesen 80 db szintén 150 kW teljesítményű oszlopot tervez. A Shell 22 töltőállomáson telepítene ultragyors töltőket, helyszínenként minimum 2 db 150 kW teljesítményű töltőoszloppal. A Mobiliti és az e-Mobi a TEN-T törzshálózat magyarországi szakaszán az M0-s, az M1-es, az M3-as, az M5-ös és az M7-es autópálya szakaszokon 10 helyszínen telepít ultragyors elektromos töltőket.
Az elektromosautó-töltőkön kívül a kettős célú mobilitási projektben öt dunántúli vasútvonalon tizenegy állomás infrastruktúra-fejlesztésének előkészítése valósul meg a katonai egységek és eszközök hatékonyabb, gyorsabb mozgathatósága érdekében. A beruházások egyúttal a polgári személy- és áruforgalom színvonalának emelését is szolgálják. Az elnyert támogatásból a megvalósíthatósági tanulmányok és a tervek elkészítésének, a környezetvédelmi és építési engedélyek megszerzésének, a tenderdokumentáció összeállításának költségei fedezhetők.
Címlapkép: Unsplash