Újraindult a kőolajszállítás Magyarországra a Barátság vezetéken keresztül

A keddi orosz rakéta csapások során megsérült egy ukrajnai transzformátor-állomás, mely a Barátság kőolajvezeték egyik szivattyúállomását látja el villamosenergiával. Egy időre emiatt teljesen leállt a vezeték. A munkások gyors hibaelhárítása miatt azonban már más nap újraindulhatott a kőolajszállítás térségünk felé, de még csak alacsonyabb nyomással.

A tegnapi nap folyamán az ukrán olajvezeték rendszerirányítójának tájékoztatása szerint orosz tüzérségi találat ért Ukrajnában a belorusz határhoz közel egy transzformátor-állomást, amely a Barátság kőolajvezeték egyik szivattyúállomásának működtetéséhez szolgáltat elektromos áramot. Ennek a hatására egy időre leállt a vezeték. A hibaelhárítás megtörtént és egyelőre alacsony nyomáson, de újraindult Magyarországra a Barátság vezetéken keresztüli kőolajszállítás – jelentette be a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Szijjártó Péter közölte, hogy újraindult a kőolajszállítás hazánk irányába, a jelenlegi fázisban még alacsony nyomással, de zajlanak a műszaki munkálatok a normális szint helyreállítása érdekében. – írta meg az MTI.

A tegnap történtekkel kapcsolatban több szakértő is felszólalt, az M1 Hortay Olivért kérdezte műsorában aki elmondta: az elérhető információk alapján egy transzformátorállomást ért támadás, ami a Barátság kőolajvezeték működtetéséhez szükséges szivattyút látja el villamosenergiával, emiatt a Barátság olajvezeték leállt, ugyanis nincsen áramellátása a szivattyúknak. Hortay elmondása alapján a vezeték leállása Magyarország energiaellátását is érinthette volna, mert az egész régiót, Magyarország mellett Szlovákiát és Csehországot is ezen keresztül látják el nyersolajjal.

Hortay Olivér ezen kívül kiemelte: Magyarországnak több hónapra elegendő nyersanyag- és üzemanyag-tartaléka van, ezért akut problémát az eset nem okoz. Emellett azt is hozzátette, a Barátság kőolajvezeték éves kapacitása 12 millió tonna, az Adria kőolajvezetéké 10 millió tonna, vagyis a Barátság vezetéken esetleg kieső nyersolajmennyiség jelentős része pótolható az Adria vezetéken. Megjegyezte: ami közép-, illetve hosszú távon kihívást jelenhetne, az az, hogy olyan összetételű nyersolajat kell beszerezni a vezetéken, mint ami a Barátság vezetéken jön. Ez szükséges ahhoz, hogy a finomítók megfelelő módon működtethetők lehessenek.

A vezeték volt leállásának hírére a Mol is reagált. Mint írták, üzemi készleteik, valamint Magyarország stratégiai készletei elegendőek lennének ahhoz, hogy a százhalombattai finomító működése a kár elhárításáig tartó átmeneti időszakban folyamatos maradjon.

 

 

Címlapkép: Unsplash

Cikk forrása

iratkozzon fel hírlevelünkre!

Csatlakozzon hírlevelünkhöz, és maradjon naprakész a zöld energiaforrások és fenntartható energia beszerzés legfrissebb híreivel! Fedezze fel velünk a jövő energia megoldásait, és legyen részese a zöld átmenet izgalmas fejleményeinek. Iratkozzon fel most, hogy elsőként értesüljön a legújabb innovációkról és lehetőségekről!