Bekapcsolták Európa első „naphidrogénes” erőművét

A portugál Fusion Fuel az ország déli részében hálózatra kapcsolta Európa első napelemes hidrogénerőművét. A projektben 15 darab HEVO napelemes hidrogénfejlesztő vesz részt, melyek egyenként évente egy tonna zöldhidrogént képesek megtermelni. A „naphidrogénes” parkot úgy tervezték meg, hogy a jövőben akár szélturbinákat is hozzátudjanak kapcsolni, így az esti, illetve napmentes időszakokban is üzemképes tud maradni.

A portugál Fusion Fuel novemberben sikeresen a hálózatra kapcsolta a H2Évora nevű naperőművét Portugáliában. A kísérleti projekt becslések szerint évente 15 tonna zöld hidrogént fog előállítani.

Az írországi székhelyű, de Portugáliában működő Fusion Fuel az ország déli részén fekvő Évorában építette fel Európa egyik első olyan projektjét, ahol napelemes paneleket használnak zöldhidrogén előállítására. A kísérleti erőműben 15 darab HEVO napelemes hidrogénfejlesztő működik, ezek egyenként, évente egy tonna zöldhidrogént képesek előállítani. A generátorok miniatürizált protoncserélő membrános (PEM) elektrolizálókat kombinálnak, amelyeket a nagy hatásfokú koncentrált fotovoltaikus panelek hátoldalára rögzítenek.

Az elektrolizálót egy koncentrált fotovoltaikus (CPV) cella működteti, amely a napenergia 40 százalékát villamos energiává alakítja. A fennmaradó 60 százalék hőenergiaként szabadul fel. A CPV-egységhez való közvetlen kapcsolódással a HEVO képes a villamos energiát szállítási vagy átalakítási veszteségek nélkül felhasználni az elektrokémiai reakció működtetésére, miközben a hőenergiát a víz előmelegítésére használja, amely révén csökken a vízbontáshoz szükséges energia mennyisége.

A rendszer működését az alábbi rövid videó szemlélteti:

Az erőművet úgy tervezték – írta meg korábban a PV Magazine, hogy más megújuló energiát (pl. szélenergiát) is képes legyen felhasználni akár az éjszakai működéshez is, vagy akkor, amikor nem elég erősen süt a Nap. Ennek eredménye, hogy jelentősen kitolhatóvá válik a termelési volumen. A „naphidrogénes” erőműbe beépítettek egy 200 kilowattos FCwave üzemanyagcella-modult, ami azért is nagyon érdekes, mert a kanadai Ballard’s ugyanezt építi be az első hidrogén hajtású tengeri hajóba is.

Az FCwave a zöld hidrogént villamos energiává alakítja át, ami Portugáliában lehetővé teszi a Fusion Fuel számára, hogy akár a csúcsidőszakban is (amikor az a legdrágább) áramot adjon el a hálózaton keresztül. A H2Évora hidrogénsűrítő és tároló berendezéseket is tartalmaz. A rendszer 2021 vége óta folyamatosan üzemel, és egyévnyi tesztüzem után tavaly novemberben csatlakozott a portugál villamosenergia-hálózathoz.

A H2Évora. Kép: Fusion Fuel

A létesítmény egyúttal a K+F csapatunk számára is fontos kísérleti terepként szolgál majd, miközben a technológiánk jövőbeli verzióit fejlesztjük” – nyilatkozta Frederico Figueira de Chaves, a Fusion Fuel pénzügyi igazgatója. Augusztusban a Fusion Fuel tízmillió eurós támogatást nyert a 6,6 MW-os HEVO-Industria zöld hidrogénprojekt fejlesztésére, a portugáliai Sinesben. A projekt 300 napelemes hidrogénfejlesztővel fog rendelkezni.

 

Címlapkép: rr.sapo.pt

Cikk forrása

iratkozzon fel hírlevelünkre!

Csatlakozzon hírlevelünkhöz, és maradjon naprakész a zöld energiaforrások és fenntartható energia beszerzés legfrissebb híreivel! Fedezze fel velünk a jövő energia megoldásait, és legyen részese a zöld átmenet izgalmas fejleményeinek. Iratkozzon fel most, hogy elsőként értesüljön a legújabb innovációkról és lehetőségekről!