A lítiumion-akkumulátorok teljesítményében nagy szerepet játszik a környezet hőmérséklete, az ASC Central Science című lapban megjelent kutatás megoldást nyújthat a problémára és akár zord időjárási viszonytagságokban is megbízhatóan lehet használni ezeket az akkumulátorokat.
Ha van dolog, amit a lítiumion-akkumulátorok nem szeretnek, akkor az a hideg. Kémiától függő, hogy pontosan mennyire befolyásolják a hűvös körülmények a töltési és kisütési paramétereket, de alapvetően arra számíthatunk, hogy ha autónk akkumulátora nincs az optimális hőmérsékleten, akkor kevésbé lesz dinamikus a gyorsítás, és ami rosszabb, jóval lassabb lesz a töltés.
Kínai kutatók most ez ellen találtak valami bíztatót.
Dimbes-dombos
Az ACS Central Science című tudományos lapban publikált kutatást a CleanTechnica találta, és bár még nem sorozatgyártás előtt álló technológiáról van szó, az eredmények nagyon érdekesek.
A kutatók arra keresték a választ, hogyan lehetne olyan akkumulátort előállítani, ami kevésbé érzékeny a hidegre. A megoldás úgy néz ki az lett, hogy a hagyományosan grafitból készülő anódot egy göröngyös felületű, szén-alapú anyagra cserélték, ami így -35C°-ig megőrizte a töltési teljesítményét.
A kísérlet során egy ZIF-67 nevű, kobalt tartalmú zeolit imidazolát vázszerkezetű anyagot hevítettek fel, amely ettől 12 oldalas szén-nanogömböket képezett, amelyek felülete egyenletlen volt. A kapott anyagot egy érme alakú akkucellában használták fel anódként, míg a katód lítium volt. A kísérletek során +25 és -20C°között próbálták feltölteni, illetve meríteni a cellát, az pedig még a negatív hőmérsékleti csúcson is a szobahőmérsékletű állapothoz képest megtartotta energiatároló képességének 85,9%-át. Ezzel szemben a hagyományos cellák -20 fokon már szinte egyáltalán nem működtek.
Amikor -35 fokra hűtötték az akkut, még mindig lehetett tölteni, és a merítésnél a betöltött energia közel 100%-át le is adta a cella.
Természetesen a villanyautók akkumulátorát a legtöbb autóban ma már aktívan fűtik és hűtik, de még a léghűtéses megoldást használó Nissan Leaf is vígan működik akár a kanadai télben is. Ha sikerül ezeket az eredményeket a sorozatgyártású akkumulátorok világába átültetni, akkor azonban még extrém körülmények között, akár aktív fűtés nélkül is jobban működhetnek majd az elektromos járművek, szerszámok, eszközök.
Címlapkép: Freepik