Kulcsfontosságú lehet a gáz a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésében

A Rolls-Royce repülőgép-hajtómű gyártó cég átalakított egy hagyományos regionális hajtóművet zöld hidrogén üzeműre, majd sikeresen tesztelte azt földi tesztpadon. A vállalat szerint ez egy jó alternatíva lehet a légiközlekedés szén-dioxid mentesítéséhez, azonban a használatához a repülők váza és a repülőtéri infrastruktúra átalakítása elengedhetetlen. A tervek szerint a jövőben a gyártó egy Airbus A380-as szuperjumbó tesztrepülő hátsó részére is felszereli majd a zöld üzemanyaggal működtetett hajtóművet.

A brit Rolls-Royce bejelentette, hogy sikeresen működtettek hidrogénnel egy repülőgép-hajtóművet, ami először bizonyítja be azt, hogy a gáz kulcsfontosságú lehet a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésében.

A Rolls-Royce AE 2100-A regionális repülőgép motorjának átalakításával végzett földi teszt során szél- és árapályenergiával előállított zöld hidrogént használtak – közölte a brit vállalat.

A tesztelési program során azt kívánják bizonyítani, hogy a hidrogén biztonságosan és hatékonyan képes energiát szolgáltatni a polgári repülőgép-hajtóművek számára.

A repülőgépgyártó Airbus a francia-amerikai CFM International hajtóműgyártóval dolgozik együtt a hidrogénhajtási technológia tesztelésén.

A vállalat februárban közölte, hogy egy jelenlegi generációs hajtómű speciálisan átalakított változatát tervezi felszerelni egy A380-as szuperjumbó tesztrepülőgép hátsó részébe.

A repülőgépgyártó azonban 2021-ben közölte az Európai Unióval, hogy a legtöbb utasszállító repülőgép legalább 2050-ig a hagyományos sugárhajtóművekre támaszkodik.

A hidrogén egyike azon versengő technológiáknak, amelyek segíthetnek a légi közlekedésben elérni azt a célt, hogy 2050-re nettó nullára váljon. A hidrogénhajtású hajtóművekre való átállás azonban a repülőgépek kereteinek és a repülőterek infrastruktúrájának teljes átalakítását igényelné.

A már üzemben lévő hajtóművek a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) és a hagyományos üzemanyagok keverékét használhatják, de jelenleg csak elenyésző mennyiségben gyártják.

A levegőből leválasztott szén és a zöld hidrogén kombinálásával előbb-utóbb előállítható lenne, de ez a folyamat energiaigényes, és még nem áll rendelkezésre nagy mennyiségben.

A vállalat bejelentette, hogy már tervezik a második tesztek sorozatát, és hosszabb távon repülési teszteket is szeretnének végezni.

Címlapkép: Unsplash

Cikk forrása

iratkozzon fel hírlevelünkre!

Csatlakozzon hírlevelünkhöz, és maradjon naprakész a zöld energiaforrások és fenntartható energia beszerzés legfrissebb híreivel! Fedezze fel velünk a jövő energia megoldásait, és legyen részese a zöld átmenet izgalmas fejleményeinek. Iratkozzon fel most, hogy elsőként értesüljön a legújabb innovációkról és lehetőségekről!