Újszerű megközelítéssel kínál zöld áramot a vállalatoknak a Greenergy Market, hiszen, ha velük közösen intézzük az áramvásárlást, különösen a zöld áramét, lehetséges 1-2 évre is szerződni, nem muszáj 5-15 éves szerződést vállalni. A PPA áramvásárlási szerződések újfajta előnyöket, egyedi rugalmasságot biztosíthatnak, ám érdemes képbe kerülni a mai árampiaci trendekkel, illetve azzal, hogy a megújulók miként alakították át gyökeresen az energiapiacot.
Az áramvásárlási szerződések piacára új megközelítést hozó Greenergy Market ügyvezető igazgatója, Harasztovich László egy izgalmas szakmai podcast során naprakész beszélgetőpartnerei segítségével kívánja feltárni a lehetséges árampiaci „zöldülés” gyakorlati kihívásait. Beszélgetőtársai Hegedűs Tamás, a Zoltek fő energetikusa és energiamegtakarítási szakértője, valamint Hornyák Péter, az Axpo Senior Originatora voltak. A podcast adásban szakértelmükre és széleskörű tapasztalataikra alapozva járják körül a vállalatok energiabeszerzésének fenntarthatóbbá tételét a mai, illetve az elmúlt évek meglehetősen „viharos” energiapiacának tükrében.
Először is: mi az a PPA?
A Power Purchase Agreement (PPA), vagyis a villamosenergia-vásárlási megállapodás a vállalatok számára jellemzően hosszú távon, előre meghatározott áron biztosítja a villamosenergia beszerzést, ezáltal stabilizálva a költségeiket az ingadozó piaci környezetben.
Az On-site és off-site PPA közötti különbségek
On-site PPA:
Ebben az esetben az energiatermelő létesítmény közvetlenül a fogyasztó telephelyén (vagy ahhoz nagyon közel) kerül kiépítésre. A termelő felelős a beruházásért és az üzemeltetésért, míg a fogyasztó a megtermelt energiát közvetlenül használja fel. Az esetleges felesleges energiát a hálózatba táplálják vissza.
Off-site PPA:
Itt az energiatermelés egy külső helyszínen történik. Ez a megoldás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy megújuló energiát vásároljanak anélkül, hogy saját telephelyükön kellene erőművet építeniük. Ugyanakkor – amint az a podcastban is elhangzott – ilyenkor rendszerhasználati díjakat nem lehet megspórolni, amely a teljes energiaköltségek mindegy egyharmadát adják.
A külső partner szerepe a PPA-ban
A PPA-k megvalósításában gyakran részt vesz egy harmadik fél, általában egy energiakereskedő vagy szolgáltató. Az ő szerepük elsősorban az adminisztratív és pénzügyi támogatás. A kereskedő segíthet a szerződéses feltételek kialakításában, a pénzügyi elszámolásokban és az iparágspecifikus napi feladatokban, megkönnyítve ezzel a PPA megvalósítását mindkét fél számára.
Bizonyos szerződések esetében a kereskedő feladata a kiegyenlítés biztosítása is (úgynevezett pay-as-produced szállítás). Mivel a megújuló energiaforrások termelése ingadozó, fontos tisztázni, hogy a termelőtől a fogyasztó mit vásárol: egy tiszta termelési profilt a kilengésekkel együtt (pay-as-produced), vagy egy úgynevezett menetrendet, ami mentes a megújulókra jellemző mennyiségi kiugrásoktól (pay-as-forecasted). Első esetben az úgynevezett kiegyenlítési kockázat a kereskedőt, annak költsége végső soron a fogyasztót terheli. Utóbbi esetben, mely a Greenergy Market egyik erőssége is, a kiegyenlítési kockázatot a termelő viseli. Ezt elsősorban azok a termelők tudják jól kezelni, ahol sok éves tapasztalattal rendelkeznek a megújulók termelési előrejelzésében.
Miért érdemes PPA-t kötni?
Ezek alapján elmondható, hogy a PPA a vállalatoknak azért igazán előnyös, mert lehetőséget nyújt arra, hogy stabilizálják energiaköltségeiket, mindamellett, hogy a zöld átállásnak is aktív részeseivé válnak. Ezt megtehetik hosszútávú elköteleződéssel is, vagy a Greenergy Market által úttörőnek számító 1-2 éves szerződések révén. Harasztovich László szerint a PPA-k létjogosultsága kiváltképp aktuális, amikor az energiapiac jövője bizonytalan. Ez a fajta szerződés ugyanis kiszámítható költségeket jelent még akkor is, ha az energiapiac jelentős változásokon megy keresztül – eddig az elmélet, ám a gyakorlat azért bőven hoz kihívásokat!
Megbízható-e a PPA a cégvezetők számára?
Hornyák Péter, az Axpo Senior Originatora arra figyelmeztet, hogy a piaci árak évről évre változhatnak, így egy ma előnyös döntés két év múlva esetleg nem feltétlenül bizonyul majd annak. Ezért fontos, hogy a cégek egy átfogó piacismerettel rendelkező tanácsadóra támaszkodjanak az üzleti szereplők e döntés meghozatalakor.
Hegedűs Tamás, a Zoltek fő energetikusa pedig egy 5 megawattos vállalati naperőmű projekt példáján keresztül szemléltette, hogy a való életben egyelőre a zöldáram-termelő beruházások előzetes megtérülési számításai, és valós megtérülése az ipari szegmensben is sok tényezős.
A PPA és a zöldülő vállalatok, azaz az RE100
A globális RE100 kezdeményezés egyszerű, ambiciózus célja: a világ legnagyobb vállalatai 100%-ban megújuló energiaforrásokat használjanak. A régebb óta létező, de a modern körülményekre szabott PPA-k különösen fontos szerepet játszanak e cél elérésében.
On-site PPA esetén a fogyasztó telephelyén épül ki az energia előállítására szolgáló naperőmű, amely biztosítja az energia közvetlen hozzáférését a vállalat számára, ezáltal minimalizálva a szállítási költségeket és veszteségeket. „Az on-site PPA az, amely igazán zölddé teszi a mai, modern konstrukciókat, amelyek kialakításában a Greenergy Market is segíthet – jegyzete meg Harasztovich László. Hangsúlyozza továbbá, hogy az RE100 nem valósulhat meg pusztán on-site és off-site PPA-k segítségével – szükség van kiegészítésként úgynevezett GO (Guarantee of Origin – szakmai szlengben: zöld jegy) vásárlására is, amely igazolja mondjuk egy ESG megfelelés során, hogy egy nagyvállalat által felhasznált villamos energia minden wattja végső soron megújuló forrásból származik.
Hogyan válasszunk kereskedőt a PPA szerződéshez?
A kereskedő kiválasztása a PPA szerződés sikerességének kulcsa lehet. A Greenergy Market Kft. ügyvezetője, Harasztovich László szerint fontos, hogy a cégek olyan partnert válasszanak, aki átfogó, több éves tapasztalattal és érdemi, gyakorlati tudással rendelkezik a PPA-k piacán, hiszen egy hosszú távú szerződés esetén a szakmai hiányosságok súlyos következményekkel járhatnak.
A PPA szerződések tehát rendkívül lényeges szerepet játszanak a közepes és nagyvállalatok fenntarthatósági célkitűzéseinek elérésében, mivel nem átmeneti megoldást jelentenek, hanem
hosszú távon stabilizálják az energiaköltségeket és támogatják a megújuló energiaforrások felhasználását.
Amennyiben cége számára is fontos a fenntarthatóság, és szeretne mélyebben megismerkedni a PPA adta lehetőségekkel, érdemes meghallgatni a Greenergy Market Kft. podcastját, ahol további szakértői betekintést kaphat a friss trendekről, lehetőségekről: