A V2X technológia lehetővé teszi, hogy az autók a környezetükkel, tehát az infrastruktúrával, a hálózattal és egymással is kommunikáljanak, ezzel csökkentve a dugók nagyságát, az energiatárolók, illetve energiahálózat aszimmetrikus terheltségét. Ezek miatt a V2X a jövő városainak az egyik jövője, a brit kormány pedig már most finanszírozási programot hirdetett, hogy ezt a fajta technológiát tovább fejlesszék és kivitelezzék. A programcsomag nemzetállam szinten nem nagy, mindössze 4,8 millió fontos, azonban az újfajta közlekedéstechnológiák fejlesztését nagyban segítheti.
Az Egyesült Királyság kormánya 2023. december 20-án 4,8 millió font értékű finanszírozási csomagot jelentett be, amelyet négy, a V2X technológiával (Vehicle-To-Everything) kapcsolatos projekt közvetlen támogatására fordítanak – számolt be róla a brit Current News.
A V2X-technológiáról éppen a napokban megjelent „Az intelligens közlekedés és zöld energiatárolás szimbiózisa” című cikkünkben írtunk részletesebben. A technológia lényege, hogy lehetővé teszi a járművek közötti, valamint a járművek és környezetük közötti intelligens és közvetlen kommunikációt, javítva ezzel a közlekedés hatékonyságát, kényelmét és biztonságát.
A V2X rendszer más megújuló technológiákkal, például napelemes rendszerekkel is párosítható, így egy épület energiaellátását és alacsony szén-dioxid-kibocsátását is támogathatja.
A győztes projektek összesen mintegy 2,1 milliárd forintnyi kormányzati finanszírozáshoz jutottak, amelyet a technológia kidolgozásának és megvalósításának támogatására kell fordítania a nyerteseknek. A győztes projektek a következők:
- Egymillió fontot kapott a Hangar19 Ltd., amely egy olyan partnerekből álló konzorciummal együtt, mint a CrowdCharge, Electric Corby, FleetDrive, GridBeyond, Jaguar Land Rover és Oxfordshire County Council, egy 3 csatlakozós kétirányú töltőt fog bemutatni, amely az elektromos járművek szélesebb körének teszi elérhetővé az energiarugalmasságot és a kétirányú töltés lehetőségét.
- A második projektben a 3ti Energy Hubs, a CENEX-szel, a Gridbeyonddal és a Turbo Power Systems-szel közösen kapott 1,3 millió font támogatást egy gyorsan telepíthető kétirányú töltőközpontra, valamint egy olyan újrahasznosított, klasszikus hajózási konténerből átalakított akkumulátoros energiatárolóra, amely napelemes előtetővel rendelkezik. A standard méretből és szállíthatóságból fakadóan pedig szinte bárhol, többek között járműtelepeken is elérhetővé teheti a kétirányú töltés lehetőségét.
- 1,5 millió fontot ítéltek oda az Otasaki Energy Solutionsnek, amely a támogatást egy olyan kétirányú töltő tesztelésére fogja felhasználni, amelynek segítségével az elektromos járműflották üzemeltetői rugalmasan férhetnek hozzá a hálózati elektromos energiához. Ezzel a villamosenergia-kínálat és kereslet ingadozásának megfelelően akár költségeket is megtakaríthatnak. Ennek megvalósíthatóságát a Syselek és a Leedsi Egyetem kutatóival közösen vizsgálják.
- Az utolsó projekt 0,96 millió font támogatásban részesült. Az összeget az Electric Green Limited kapta, amely a Qbots Energy-vel és a brit Királyi Postával közösen a vezeték nélküli V2X technológiát fogja tesztelni a Royal Mail húsz kézbesítőjárműből álló flottájának segítségével.
Dr. Marco Landi, a Jaguar Land Rover technológiai és innovációs vezetője, köszönetet mondott a brit kormánynak a projektfinanszírozás elnyerése kapcsán, kijelentve, hogy a V2X technológia „kulcsfontosságú lesz a teljesen elektromos jövőnk szempontjából”.
Címlapkép: Unsplash
Cikk forrása