Az LNG, mint közlekedési üzemanyag jelentősen, mintegy 15-30%-kal csökkenteni tudja az üvegházhatású gázok kibocsátását a normál üzemanyaghoz képest. A klímavédelem jegyében a Shell elsőként Magyarországon nyitott LNG töltőállomást a régióban. Ezt a szolgáltatást egyelőre csak a teherforgalom veheti igénybe, azonban ez is nagy előrelépés a zéró-kibocsátás felé, ugyanis a fuvarozás a közúti károsanyag-kibocsátás, mintegy kétharmadáért felel.
A térségben elsőként Magyarországon nyitott cseppfolyósított földgázt (LNG) kínáló töltőállomást a Shell nemzetközi energetikai vállalat, ami hozzá fog járulni a kormány károsanyag-kibocsátáscsökkentési céljainak eléréséhez – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Szigetszentmiklóson.
A tárcavezető a töltőállomás megnyitóján úgy fogalmazott a tárca közleménye szerint, hogy a környezetvédelem a koronavírus-járvány, majd az ukrajnai háború kitörésével kissé lekerült a világpolitika napirendjéről, pedig ennek a kihívásnak a leghosszabb a hatása. Rámutatott, hogy a környezetvédelem hitelességét némiképpen aláásta, hogy a megközelítés sok esetben ideologikussá és politikaivá vált.
Szijjártó Péter leszögezte, hogy a környezetvédelmi és zöld célkitűzéseket csak érdemi intézkedésekkel lehet elérni, márpedig ezek rendkívül fontosak lennének, mert az üvegházhatású gázok kibocsátásának mintegy 20 százalékát a közlekedés adja, ezen belül 70 százalék a közúti közlekedés aránya, és ennek kétharmadáért felelősek a teherautók. A károsanyag-kibocsátásnak ennek megfelelően globálisan 9 százalékát adja a közúti teherforgalom, s két módja van ezen arány leszorításának: az egyik a szállítás átterelése vasútra, a másik az alacsonyabb kibocsátású üzemanyagok használata – húzta alá.
Leszögezte: a cseppfolyósított földgáz használata 15-30 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását a normál üzemanyagokhoz képest.
Tehát az LNG elterjesztése a közúti közlekedésben, főleg a közúti teherfuvarozásban, az egy hatalmas lépés abba az irányba, hogy globálisan tudjuk csökkenteni a károsanyag-kibocsátást
– hangsúlyozta. Hozzátette, hogy ezzel Magyarország tovább erősíthetné pozícióját, miután már jelenleg is a világ azon húsz állama közé tartozik, amelyek gazdasági teljesítményük növelésével párhuzamosan csökkenteni tudták a károsanyag-kibocsátásukat.
A miniszter ezután arra is kitért, hogy a kormány stratégiai jelentőséget tulajdonít a Shellel felépített partnerségnek gazdasági, energiaellátási és környezetvédelmi szempontból is. Rámutatott, hogy a vállalat a legrégebbi külföldi szereplő a magyar üzemanyagpiacon, valamint a legelső nyugati cég, amellyel Magyarország hosszú távú gázbeszerzési megállapodást írt alá, amelynek alapján évi 250 millió köbméternyi mennyiséget szállítanak a horvátországi LNG-kikötőn keresztül (a címlapkép ennek a bejelentésekor készült 2020 szeptemberében – a szerk.).
Közölte, hogy a Shell, a töltőállomás megnyitásával, belépett a magyar LNG-üzemanyagpiacra, és ezzel hozzájárul a kormányzat kibocsátáscsökkentési céljainak teljesítéséhez.
Számunkra jó hír, hogy a Shell magyar vállalatokat von be ebbe a rendkívül innovatív tevékenységébe
– jelentette ki.
Kapitány István, a Shell globális alelnöke leszögezte, hogy a karbonsemlegesítés a közlekedési ágazat egyik legnagyobb kihívása, és egyben a vállalat stratégiájának egyik fő célkitűzése. Az egyik lehetséges megoldásnak az LNG használatát nevezte, amely hozzájárulhat az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez a hagyományos üzemanyagokhoz képest.
Az új magyarországi állomás fontos tagja a Shell európai LNG-hálózatának, amely támogatja az LNG kamionüzemanyagként történő elterjedését Magyarországon és az olyan jelentős teherforgalmú országokban, mint például Ausztria, Csehország, Németország, Románia, Szlovénia és Szlovákia
– mondta.
Címlapkép: Portfolio.hu